1. feb. 2011

Frokost på retrovis


 

Det er stas med lengre frokoster. Spesiellt når tantebarnet Julie er på besøk. Frokoster der vi prater om alt mulig. Jeg mener ALT mellom himmel og jord. Man kan litt av hvert som 7 åring. Jeg fanger opp nysjerrighet, vitenskap, erfaringer, meninger og ønsker. F. eks. at; "-det ikke finnes tigre i Afrika. Bare Asia. Faktisk!" Vel, frokost ble det. En nostalgisk en. Og mette ble vi. De små "prinsesse" glassene vi skåler med, brukte jeg selv i barndommen. Mamma har spart på dem. Herlige minner! Hjemmelaget tunfisksalat serveres i gammelt porselen og spises i porsjonsskåler. Da smaker den jo MYE bedre, ifølge Julie. Bestikket, med treskaft fra AS Helle fabrikkker, er selvsagt også et kjært funn! Fant 12 av hver! Fabrikken eksisterer enda, Sogn og Fjordane. De har nå spesialisert seg bare på kniver for jakt og fiske. Synd..



Og sist men ikke minst på loppefronten; Elsker disse firekantede fatene fra AS Bergens mekaniske Verksteder av Stavanger Flint. En interessant artikkel fabrikken her. Håndstøpt av alle ting. Kjøpte 4 av dem på loppis, selvsagt, og de er høyt elsket. Sjarmerende som de er! Er dere ikke enige?

Panoramabildet over kjøkkenbordet er av min gode venn og kunstner Christian Houge. Bildet er tatt på Svalbard. Fantastiske farger og motiv. Finner roen ved å se på denne. Flink fotograf sier jeg bare!


Ha en fortsatt fin uke!


Jeg skal ;-) Signe
















9 kommentarer:

  1. Er det Sunnfjord-bestikk du har? Det liknar veldig på mitt, berre at eg har det med kvite skaft. Eg bur nemleg i bygda der Helle Fabrikker ligg:)
    Ha ein fin kveld!

    SvarSlett
  2. Den tunfisksalaten så veeeldig god ut!!! Er det mulig å få en oppskrift?:))
    Hilsen meg

    SvarSlett
  3. Det lyder til at have været en hyggelige pigefrokost. Tallerknerne er meget skønne.

    SvarSlett
  4. Åååh, smaken av det gode liv! <3

    SvarSlett
  5. Herlig, herlig! Laaange måltider med små barn er toppen av lykke. Vi har to av dem hver helg og kosefrokosten er det kjekkeste både vi og de vet om. da skal det kokes egg, alt i kjøleskapet skal på bordet og så skal vi steke rundstykker.

    SvarSlett
  6. Dette så ut til å være et koselig måltid!
    lekkert dekket opp også da...

    Har aldri sett slike fat før, de var virkelig fine:)) Klem

    SvarSlett
  7. Ville være å høre på deg lørdag. men var der fredag å siden jeg ble sykere...
    jeg syns det var synd. jeg syns du er kjempedyktig i faget ditt. Ville bare si det.

    MVH irina

    SvarSlett
  8. For en kjempe herlig blogg! Studerer interiør nå, og har min egen interiørblogg og fant virkelig inspirasjon her. Ble anbefalt denne bloggen av interørlæreren min som hadde vært på Gave og Interiørmessa i Lillestrøm. Veldig, veldig fin blogg altså. Stå på :)

    Hilsen Ina.

    SvarSlett
  9. Har selv funnet 12 av hver av bestikket på Fretex i Stavanger. Elsker dem. Var uforsiktig og vasket dem i oppvaskmaskin, og det var ikke så lurt. De mistet litt av patinaen, men men....
    Kjekk blogg du har;)
    Hilsen Hege

    SvarSlett

SUPERSTAS om du legger igjen en kommentar eller hilsen!