2. apr. 2012

Vasen til bestemor Signe


Signe Elfrida Jægersen. 
Det var mormor. Hun var gift med hvalfangerern Ansgar. 
Visst dere at jeg er oppkalt etter henne? Signe Helene heter nemlig jeg. 

Bestemor sitter helt til høyre i bildet under. 
Oldemor sitter i midten av damene til venstre. 
De andre er søskene til bestefar. Fiiinast bestefar på jord. 
På bildet sitter de i hagen utenfor huset til min Oldemor Kristina, der min mor bor idag. 

Her satt de og prata i timesvis. De lo og fortalte historier. 
De løp og slo hjul. 
De tok ut kjøkkenstoler og fjøskrakker og benket seg ned. 
Det var visst alltid liv i hagen når solen skinte. 
Dette kan jeg også minnes fra barndomsårene. 

Så var det vasen!
Denne nydelige og nostalgiske skjønnheten. Håndmalt med de skjønneste farger. 
Min mor, Klara Helene, har alltid vært spesielt glad i denne. Jeg har aldri tenkt på hvorfor!
Men da jeg var hjemme sist fikk jeg vite mer. 
Denne vasen var visst mormor så glad i. 
Min mor pleide plukke markblomster og sette i den og gi til hennes egen mor, Signe Elfrida. 
Det gjorde visst mormor så glad. 
Det ble en helt spesiell handling mellom dem. 

Og til sommeren skal JEG fylle den med markblomster og gi til min mor!
Gleder meg. 

Signe






1 kommentar:

  1. Så nydelig vase med historie bak. Det er liksom noe helt eget med slike ting. De har en helt spesiell sjel og flott bagasje :)

    SvarSlett

SUPERSTAS om du legger igjen en kommentar eller hilsen!