30. mai 2011

Montana up close at Pakhus 48
















Forleden var jeg i fantastiske København. For første gang besøkte jeg design kollektivet Pakhus 48. Designfirmaer og imponerende showrooms fulle av imponerende møbler, side ved side. Et designmekka for den interesserte. Skadinavisk design. Lekkert. Montana viste for anledningen frem de nye fargene. En palett som imponerte. Som inspirerte. Joakim Lassen viste frem disse 49 fargene og strukturer (lak, finer, aluminium og glass) herav er 35 nye. Og showroomet var nystylet. Små raritetet og detaljer var lakkert i matchende Montanafarger. Enkelt. Kult. Veldig visuelt. 

Danske Peter J. Lassen etablerte Montana og modulsystemet i 1982. HVIS noen trodde det var italiensk er det feil. Dansk. Dansk! Designerne bak stoler og bord er; Arne Jacobsen(!), Verner Panton(!), Andreas Hansen, Peter J. Lassen, Joakim Lassen and schmidt hammer lassen design. Idag leverer de altså mer enn bare modulsystem: også stoler, bord, hyller, speil og oppbevaringsløsninger til hjem og offentlig miljø. 


Hvem kjenner ikke det fleksible modulsystemet og de kvadratiske bokhyllene? De nye fargene er flotte du, og navnene på dem er nesten enda flottere. De rett og slett fremhever fargene og gjør at de oppfattes på en ny måte. Dette opplevde jeg. Helhet! 
Det var deilig å være norsk i Danmark noen dager! Det må jeg si!


Tidlig ute som jeg var til arrangementet, fikk jeg servert kaffe og biscotti, Montanastyle. Skjekk serveringsbrettet. Montana, of course. 

Superhilsen fra Signe

1 kommentar:

  1. Å, så kjekt! Jeg elsker Montana og skulle gjerne hatt noen hyller fra dem her hjemme :)

    Ha en super uke!

    SvarSlett

SUPERSTAS om du legger igjen en kommentar eller hilsen!