27. apr. 2011

Med Maison hjemme hos fotograf Christian Houge




En antikk skuff oppbevarer alle detaljene. Legg merke til numreringen på skuffene.
Journalist Solveig Thiis Evensen noterer underveis. 

Fotograf Trine Thorsen sørger for fine fotos


Lunch på 1,2,3




Forleden gjorde jeg en jobb for Maison. En interiørreportasje og profilsak om den talentfulle Christian Houge. Hørt om han? På nettsiden hans ser dere kanksje bilder dere kjenner igjen. Han har en fantastisk leilighet, høyt hevet over bakken ved Vestkanttorvet i Oslo. Et sted han bor, tenker, senker pulsen, inviterer venner og utfolder seg kunstnerisk. Leiligheten brukes som atelier, showroom for hans fotografier, arbeidsted og naturligvis som hjem. Det er et godt sted å være. Energien er god. Dagslyset strømmer inn. Det er høyt under taket og det dufter røkelse. Man blir inspirert. Følelsen er utenlands. Stilen er unik. Det er en blanding av nytt og gammelt. Designstoler og annen designelementer ser man både her og der. Flere funn er gjort og innhentet på Lauritz. Christian har god smak. Ingen tvil. Bildene til kunstneren henger på veggen. Høyt og lavt. Noen står på gulvet, lent mot veggen.  Det gir en fin dynamikk. Andre detaljer jeg lar meg fasinere av er kjøpt inn på Houges mange reiser. New York, Barentsburg, Paris, Japan, Bangkok, Spitzbergen, Sveits, Marocco,  osv. Jeg har mistet oversikten! I leiligheten er det er en blanding av kultur, historie, sjarm og særpreg. På veggene er det ubehandlet mur og gulvene i heltre, er fra Dinesen. Det er gjennomført. Opplevelsen er hjertelig og personlig. En sulten gjeng (meg, fotografen Trine Thorsen og journalist Solveig Thiis Evensen) får servert lunch på 1,2,3. Hjemmelagd knekkebrød danderes med pesto, pate og brie. Attåt får vi ferskpresset eplemost. Vi får si oss fornøyd. På alle måter. Reportasjen  kommer snart i Maison. Lover å si fra!






Ps. I løpet av uken lager jeg et innlegg viser jeg frem bildene etter oppussingen på Villa Bakkan. Gled dere!

Signe

1 kommentar:

  1. Utrolig fascinerende fotograf og kunstner. Jeg er veldig betatt av hans arbeid.
    Så spennende å få jobbe med han, Signe. Gleder meg til å lese reportasjen når den kommer på trykk!

    Gleder meg også til å se bildene fra Villa Bakkan. Så flotte bilder du hadde i M. :) Nydelig reportasje!

    Ønsker deg en deilig uke!

    Klem,
    AW

    SvarSlett

SUPERSTAS om du legger igjen en kommentar eller hilsen!